Ons onderwijs
Basisruimte en leerpleinen
Op De Entree gaan wij uit van een leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat leerlingen uit het zelfde leerjaar aan elkaar gekoppeld zijn. Iedere groep heeft een vaste, afsluitbare ruimte waar het merendeel van de activiteiten plaatsvindt. Dit noemen we de basisruimte. Voor activiteiten waarvoor de basisruimte niet toereikend is, is een gezamenlijke multifunctionele ruimte (het leerplein) beschikbaar. Hier kunnen leerlingen van verschillende basisgroepen elkaar treffen. Ook kan met de basisgroep uitgeweken worden naar specifieke ruimtes, zoals een creatieve ruimte of een dansruimte.
Op De Entree werken wij vanuit 3 units. Ons kinderdagverblijf is unit 1. In unit 2 zitten het Speeltaalhuis en groep 1 t/m 3. Hier staat het spelend leren centraal.
Groep 4 t/m 8 zitten in unit 3, waarbij groep 4/5 en groep 6/7/8 wel over hun eigen gedeelte van het plein beschikken.

Atelieronderwijs
In de middag staan onze creatieve ateliers centraal. Hier maken alle leerlingen gedurende het jaar kennis met allerlei verschillende vakgebieden, zoals techniek, muziek, creatief en wereldoriëntatie. Tijdens deze ateliers staat het proces centraal. Nadat er een bepaalde techniek wordt aangeleerd, worden leerlingen geïnspireerd door bijvoorbeeld verschillende foto’s. Daarna gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag. Hierdoor doen wij een groot beroep op hun creativiteit.
Daarnaast hebben de leerlingen uit unit 3 de mogelijkheid te kunnen excelleren in ons keuze atelier. Elke periode kunnen de leerlingen zich inschrijven voor extra verdieping binnen een vak. Zo kunnen ze kiezen voor extra muziek, gym of kunst, maar ook extra vakken zoals dans, EHBO of koken.
In groep 1/2 zijn de meeste creatieve vakken onderdeel van de speel/werkles.

Doelgericht
‘Zonder doel kun je niet scoren!’ Daarom vinden wij het belangrijk dat de leerlingen weten waarom ze bepaalde activiteiten doen. We geven de leerlingen inzicht in hun eigen kunnen en stellen de instructies en verwerking af op wat het kind nodig heeft.
Op drie niveaus bieden wij instructie aan. De instructiemomenten zijn krachtig en effectief (EDI), zodat er voldoende tijd overblijft voor directe feedback tijdens het verwerken van de stof. De verwerking van de leerstof is op niveau van de leerling en gebeurt zowel op papier als digitaal.

ICT
De Entree is innovatief, aansluitend bij de laatste generatie leerlingen en rekening houdend met nieuwe wetenschappelijke inzichten. Door in ons onderwijs de 21e eeuwse vaardigheden als leidraad voor aanbod en verwerking te gebruiken, spelen we verder in op de talenten van onze leerlingen en zijn ze stevig en toegerust voor hun toekomst.
Vanaf groep 3 beschikken alle leerlingen over een eigen device. Middels software verwerken de leerlingen de leerstof deels digitaal. De leerstof sluit op dat moment meteen aan bij het niveau van uw kind. In groep 1/2 zijn er een aantal tablets beschikbaar voor de gehele groep die naast het inzetten van concreet materiaal worden gebruikt.
Het gebruik van een device op onze school zien wij vooral als een hulpmiddel voor het onderwijs; het device sluit perfect aan bij de belevingswereld van de huidige generatie kinderen waardoor wij ze makkelijker bij het onderwijs betrekken. Door onze leerlingen mediawijs te maken, zijn zij zich bewust van de mogelijkheden maar ook van de gevaren van de media en de sociale digitale netwerken.
Verder leren onze leerlingen hoe en waar je de beste informatie kunt vinden op het internet en ze leren bijvoorbeeld ook hoe je digitaal een presentatie kunt maken ter ondersteuning van een spreekbeurt. Ook andere vaardigheden staan centraal, denk bijvoorbeeld aan het maken van animatiefilmpjes of programmeren.

Kwink
Op Kindcentrum De Entree leren kinderen rekenen, lezen, schrijven en er is aandacht voor wereldoriëntatie, beweging, techniek en andere creatieve vakken. Die vakken zijn belangrijk en daarom besteden we er ook veel tijd aan. Met die kennis en vaardigheden kan uw kind succesvolle vervolgstappen maken. Toch is dat niet alles… Minstens zo belangrijk is dat kinderen zichzelf leren kennen, leren ontdekken waar ze goed in zijn en waar hun grenzen liggen. Dat ze leren omgaan met hun emoties en die van anderen. Dat ze zich goed kunnen inleven in anderen en weten hoe ze vriendjes kunnen maken en die relaties goed kunnen houden. Dat ze niet alleen algemeen aanvaarde waarden respecteren, maar die ook actief in hun gedrag laten zien; rekening houdend met de normen die daarbij horen. Hoe ze conflicten zelf kunnen oplossen en hoe ze pestgedrag kunnen herkennen en voorkomen… Dat alles helpt hun sociaal-emotionele vaardigheden ontwikkelen en noemen we: sociaal-emotioneel leren (SEL). Daar hebben ze nu en later veel voordeel van. Het gaat wat ons betreft dus om een gezonde balans tussen kennisvakken en sociaal-emotioneel leren.
Wij gebruiken op onze school Kwink voor sociaal-emotioneel leren. Dat is een online methode voor de hele school. Kwink biedt elk jaar twintig nieuwe SEL-lessen. Die gaan over belangrijke vaardigheden die kinderen nu en later nodig hebben om succesvol te kunnen meedoen aan de maatschappij. Centraal staat een positieve groepsvorming. Is een groep veilig en sterk? Dan leren kinderen beter en makkelijker. En… dan komen ze ook voor elkaar op. Dat voorkomt verstorend gedrag zoals pesten. Kwink werkt met animaties en actieve werkvormen. Zo kunnen kinderen de vaardigheden ook echt oefenen op school. En we laten ze ontdekken hoe ze het geleerde kunnen toepassen in het dagelijks leven: op school, thuis, de club, op straat of waar dan ook.
Meer weten over Kwink? Klik op onderstaande link voor het online oudermagazine van Kwink.
https://www.kwinkopschool.nl/gratis-materiaal/oudermagazine/
