De leerlingen hebben een eigen stem binnen de schoolorganisatie, zodat ze weten dat ze meetellen.
Ze maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen.
Betrokkenheid met school van leerlingen bevorderen.
Verantwoordelijkheid voor schoolse zaken bevorderen.
De leerlingen een beter inzicht in de organisatie van de school bijbrengen.
Kwaliteit van de schoolorganisatie bevorderen.
De leerlingen laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is.
De kinderen leren rekening te houden met elkaar en respect te hebben voor de mening van de ander
Organisatie
In de groepen 6, 7 en 8 worden jaarlijks in het begin van het jaar verkiezingen gehouden. De leerkracht mag dit naar eigen inzicht doen: een grote campagne of gewoon een kringgesprek met een stemronde.
Voordat de verkiezingen worden gehouden geven de leerkrachten in de betrokken groepen een “brief leerlingenraad”, waarin wordt uitgelegd wat de leerlingenraad is en hoe de verkiezingen verlopen.
In elke groep worden twee leerlingen gekozen die namens de groep het woord zullen voeren in de leerlingenraad. Er mogen geen plaatsvervangers in de ledenraad.
De leden kiezen in de eerste vergadering een voorzitter en secretaris/notulant.
De laatste notulen worden gepubliceerd op de website met eigen tabblad “leerlingenraad”.
Bij elke vergadering is juf Gerda aanwezig.
De leden van de leerlingenraad lichten de besluiten van de leerlingenraad toe in hun eigen klas.
De leerlingen blijven een heel schooljaar in de leerlingenraad en zijn herkiesbaar. De zittingstermijn is maximaal 2 jaar. Leerlingen kunnen daarna niet herkiesbaar zijn. Dit, om hierna andere kinderen de kans te geven om zitting te nemen in de leerlingenraad.